Sven voor het eerst aan de Crossfit bij Tough Ground

Sinds begin oktober ben ik gestart met een voor mij nieuwe sport, namelijk Crossfit. Ik kende het natuurlijk al, maar had nog nooit de tijd en zin gehad er mee te gaan beginnen. Maar toen Tough Ground in Almere opende en ik als ambassadeur van deze OCR en Crossfit trainingslocatie gevraagd werd besloot ik dat ik ten minste de basislessen zou gaan volgen om te zien of het bij me paste. Van velen had ik gehoord dat je van Crossfit ook beter in OCR gaat worden, dus de moeite van het proberen waard leek me.

CrossFit heeft negen basis bewegingen / oefeningen geclassificeerd. Dit is de basis en elke Crossfitter moet deze oefeningen kunnen uitvoeren. De negen oefeningen zijn als volgt:

  1. Air squat
  2. Front squat
  3. Overhead squat
  4. Shoulder press
  5. Push press
  6. Push jerk
  7. Sumo deadlift high pull
  8. Deadlift
  9. Medicine ball clean

3 oktober is mijn eerste les bij Tough Ground wordt gegeven door Michaelrobbert, die me laat zien dat de squat zoals ik hem ken toch echt anders moet. Kont meer naar achter, recht naar beneden, knieen naar buiten drukken, gewicht op je hielen, etc. Ditzelfde geld voor de Front Squat die we daarna doen. De Air, maar dan met barbell op de schouders. We sluiten af met een WOD (Workout of the Day) waar de nadruk weer op squats licht. Na een uur squats voelde ik me nog prima. Dat was de volgende dag helaas wel anders…..

Bij de tweede “fundamentals” les werd de overhead squat en de shoulder press behandelt. De overhead squat is wederom een squat, maar dan met de barbell boven je hoofd. Mike leert me hoe de armen moeten, schouders etc. Met een lat langs de barbell houdt hij in de gaten of ik hem dicht bij mijn lichaam houdt.  Ook behandelen we de shoulder press, waar we de barbell vanaf de schouders omhoog boven het hoofd duwen. Er komt een hoop techniek bij kijken, en het is dus echt niet een beetje lomp met gewichten smijten.

Op dag 3 worden de push press en de push jerk behandelt. Dit zijn opvolgers van de shoulder press, waarbij je je techniek verbeterd om straks zware gewichten te kunnen heffen. Deze moeten uiteraard ook van de grond komen, en dat wordt behandelt op dag 4, waarin de Deadlift en de Sumo dead lift high pull aan bod komen. Mike, Dennie en Ernst, de instructeurs van Tough Ground hameren steeds op de techniek. Barbell recht omhoog, rug recht houden, naar voren kijken, met je schouders trekken, armen naar voren buigen etc. Er komt een hoop bij kijken en het is lastig om het goed uit te voeren allemaal. Na elke fundamental ben ik weer een schat aan informatie en spierpijn rijker, maar daar doen we het voor.

Mijn laatste fundamentals zijn de Med Ball Clean. Met een medicijnbal vanaf de grond, omhoog vanuit squat, en er dan weer onder duiken en hem omhoog liften. Eigenlijk net als je de pro’s op tv ziet doen met honderden kilos aan de barbell. Aan de hand van de gegeven tips en tricks kom ik ook deze door, en ben ik na 5 dagen geslaagd voor mijn “Fundamentals”. Hoera!

Nu de basis is gelegd mag ik eindelijk de reguliere WOD’s gaan doen. En het leuke is, ik heb er zin in! Crossfit is me zeer goed bevallen. Elk uur heb je een lekkere warming up, een techniek om te leren, en een WOD die je tot het naadje laat gaan, waardoor je steeds moe en voldaan eindigt. Bovendien merk ik dat ik precies zie waar het bij mij aan kracht schort, en waar ik dus aan moet werken. Het feit dat ik bij Tough Ground ook voor en na de WOD’s aan mijn OCR technieken kan werken maakt dit voor mij natuurlijk een ideale trainingslocatie. 2018 gaat een mooi jaar worden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.