Blogs

Opleiding Calisthenics bij Het COI

Obstacle run training heb ik voor mezelf zo ingericht als ik een obstacle run ook zie, 80% is rennen, en 20% is obstakels. Mijn training bestaat dan ook uit 80% hardlooptraining en 20% krachttraining. Helaas besteed ik die 20% niet altijd even effectief. Ook omdat ik vaak noodgedwongen thuis train in plaats van dat ik naar een sportschool kan. In mijn zoektocht naar een effectieve manier om thuis te trainen stuitte ik op Calisthenics. Ik zag op de filmpjes die ik bekeek mensen dingen doen waarvan ik dacht dat als ze dat er mee leren, een obstakel ook geen probleem hoeft te zijn!

Het Engelse woord “calisthenics” is af te leiden uit twee Griekse woorden. “Kalos”, wat “Mooi” betekent en “Sthénos”, wat “Kracht” betekent. In het Nederlands betekent het dus letterlijk “Mooie kracht”.  Het wordt gedefinieerd als het gebruik van het eigen lichaamsgewicht om te trainen. Het gaat ui van de kwaliteiten van traagheid die helpen bij het ontwikkelen van de lichaamsbouw.

Ik vertelde Michelle terloops een paar keer over Calisthenics en voor ik het wist had ze contact gelegd met het Calisthenics Opleidings Instituut (Het COI) en had ze er voor gezorgd dat ik daar een opleiding kon gaan doen tot Calisthenics Trainer A. Met mijn basale kennis gelijk een opleiding doen tot trainer zag ik in eerste instantie niet zo zitten maar men verzekerde me dat de cursus voor alle niveaus goed te doen was en dus besloot ik toch door te zetten.

Helaas viel de eerste cursus dag op de dag dag ik het WK OCR in London liep en moest ik dus de tweede dag instromen. Beetje balen want de cursus bestaat uit 6 zaterdagen die tsjokvol zitten met theorie en praktijklessen en een dag missen is dus niet handig. Gelukkig had ik een goed handboek gekregen waar ik alvast in had gelezen om niet geheel blanco te hoeven starten.

Bij binnenkomst werd ik begroet door Nathan, de master trainer bij het COI en tevens oprichter. Een jonge aardige vent die leuk kan lesgeven en zijn passie voor de sport zeer goed weet over te brengen. Ook werd ik voorgesteld aan mijn 8 mede cursisten, varierend van fanatieke beoefenaars van de sport tot fitness trainers met jarenlange ervaring die Calisthenics er bij wilden gaan doen. Ik voelde me wel een beetje het groentje van de klas, maar de groep was erg leuk om mee te werken en het niveau verschil zat niet eigenlijk niet veel in de weg.

De eerste theorie les (ochtend) ging gelijk over de werking van spieren en welke je gebruikt bij de sport, en hoe ze heten in het latijn. Lastig om te onthouden, maar niet onbelangrijk als je wilt weten wat je nou eigenlijk traint. Zo kregen we in een later les blessures als lesstof, en dan is het handig als je weet welke spieren te benoemen. In de middag gingen we zelf aan de slag. Nathan legde de basis van de pull up en de strict muscle up uit en liet ze zien. Daarna mochten we zelf aan de bak. Nu kan ik wel een paar pull ups maar dat is het dan. Het is wel mooi om te zien hoe sommige van mijn mede cursisten muscle ups uitvoeren alsof het niets is. Dat wordt hard trainen voor mij zie ik al.

In de weken die volgen behandelt Nathan steeds een deel van het boek in de theorie lessen, en wordt de andere helft van de dag gevuld met praktijk. Voor de theorie behandelen we naast de spiergroepen en opbouw van spieren en blessures ook vormen van lesgeven, en lesopbouw, trainingsprincipes, en een stukje voeding. Voor de praktijk behandelen we de basis volgens het door Nathan bedachte Didactisch Bodyweight Model waarin we 5 oefeningen via 5 fases opbouwen tot een goede basis voor powermoves en freestyle. Ook bezoeken we onder meer een Calisthenics park in stadspark Osdorp om een buitentraining te doen. Een voormalig student van het COI komt een freestyle les verzorgen, en verteld ons dat hij een paar jaar geleden amper pull ups kon. Kijk, dat hoor ik graag, dan is er voor mij ook nog hoop. Ook doen we natuurlijk een poging om de de powermoves (onder ander L-sit, V-sit, Fronlever, Backlever, Handstand, Human Flag),  aan te leren volgens de verschillende stadia die daarvoor aan te leren zijn. Sommige van de anderen kunnen al zogenaamde Front en Backlevers maar dat is voor mij nog wat te hoog gegrepen. Ik leer wel hoe ik deze op een gestructureerde manier kan trainen natuurlijk.

De zesde les, of vijfde voor mij eigenlijk, is het examen. Ik moet les geven aan een examinator (niet Nathan). Deze examinator is een ervaren Calisthenics beoefenaar, en ik moet hem aan de hand van mijn lesplan les gaan geven in basis. Oef. Ik had ook een andere casus kunnen kiezen maar voel me prettiger les te geven in iets wat ik zelf kan dan in iets dat ik niet kan. Alhoewel, prettig….. Gelukkig gaat het praktijk examen goed en krijg ik tijdens het examen al waardevolle feedback op onderdelen die nog niet soepel lopen. Na een uur ben ik dan ook geslaagd voor deel 1 van de dag! Deel 2 is een theorie toets gebaseerd op de stof uit het boek. De vragen zijn goed te doen als je het boek doorleest en oplet tijdens de les, dus ik heb uiteindelijk maar 5 fout van de 40. Wederom geslaagd dus!

Ik mag me nu Calisthenics trainer noemen, en moet zeggen dat ik ook zeker veel geleerd heb over niet alleen de sport, maar ook over lesgeven en over mezelf. Ik ben dan ook erg blij dat ik de cursus gevolgd heb en kan hem van harte aan iedereen aanbevelen!

Zelf ga ik niet gelijk les geven, maar eerst zelf eens goed aan de slag met wat ik geleerd heb. Mezelf wat SMART doelen stellen en deze halen, zodat ik komend seizoen sterker aan de start sta! Hoe ik dat ga doen? Dat laat ik nog weten, want deze cursus heeft me gemotiveerd om mijn doelen aan te scherpen! Jullie gaan hier nog meer over horen!